Sistemul de aprindere al mașinii

Motor de mașină. FOTO Pixabay.com

Cum funcționează și componentele sale

Sistemul de aprindere al mașinii are rolul de a transforma curentul de joasă tensiune venit de la bornele acumulatorului în curent de înaltă tensiune, care să producă scânteia necesară aprinderii amestecului de aer-combustibil, care va pune în funcțiune motorul cu ardere internă.

Componenta principală a sistemului de aprindere este bobina de inducție. Aceasta reprezintă un dispozitiv electromagnetic, în interiorul căruia este transformat efectiv curentul de joasă tensiune în curent de înaltă tensiune de fiecare dată când se deschid contactele distribuitorului.

Distribuitorul este alcătuit dintr-un capac de protecție, realizat dintr-un plastic electroizolant, de obicei ebonită. În interior are un contact mobil, numit și lulea distribuitoare, și mai multe contacte fixe, sau ploturi, câte unul pentru fiecare bujie, respectiv cilindru.

Contactul mobil împarte, pe rând, la fiecare plot curentul necesar formării scânteii electrice, în funcție de ordinea de aprindere a motorului. Transferul curentului nu se face prin contact fizic, între cele două contacte existând un gol de aer. Curentul “sare” de la un contact la altul ajungând la terminalul bujiei.

Scânteia electrică se formează în bujie, mai exact între cei doi electrozi ai bujiei – electrodul central și electrodul de masă.

Imaginea bujiilor de pe site autodoc24.ro

Bujia este alcătuită dintr-o parte metalică și o porțiune filetată pentru fixare. La interior are un electrod central prin care va continua să curgă curentul de înaltă tensiune. Într-un final, acest curent ajunge într-un spațiu îngust dintre electrodul central și cel de masă. Cand tensiunea depășește rezistența dielectrică a gazului din spațiului respectiv, acest gaz se ionizează, devenind conductor și permițând curentului să treacă mai departe, producând scânteia.

Scânteia va ajunge la injector, aprinzând amestecul aer-combustibil și punând în funcțiune motorul cu ardere internă.

Cum se întreține sistemul de aprindere

Defectarea sistemului de aprindere poate fi evitată sau întârziată dacă se respectă anumite intervale de întreținere.

Mulți producători recomandă verificarea acestuia la fiecare 10 000 de km, iar în timpul inspecției să se realizeze următoarele acțiuni:

  • Înlocuirea și ajustarea ruptorului
  • Curățarea și testarea bujiilor
  • Verificarea stării înfășurărilor bujiei
  • Îndepărtarea murdăriei și umezelii de pe bobina de inducție sau alte componente expuse la curentul de înaltă tensiune
  • Lubrifierea componentelor mobile

Pot schimba singur componentele sistemului de aprindere?

În funcție de cunoștințele și experiența ta, unele componente pot fi schimbate relativ ușor, pe când altele sunt mai complicate și cel mai bine este să fie lăsate în seama unui specialist auto.

Să vedem ce piese ale sistemului de aprindere pot fi înlocuite acasă:

Contactul de aprindere. Dacă atunci când introduci cheia în contact nu se întâmplă nimic și nu pornește nici radioul, atunci, cel mai probabil, este defect contactul de aprindere. Îl poți înlocui și singur, dar trebuie să știi că nu e o treabă tocmai simplă. Va trebui să demontezi volanul și să lucrezi aproape de airbag, ceea ce poate fi periculos. Așa că, nu ezita să apelezi la ajutorul unui profesionist.

Bobina de inducție.  Aceasta este o piesă importantă a sistemului de aprindere. Mașina poate avea câte o bobină pentru fiecare bujie sau o bobină la două bujii. Astfel, dacă una dintre bobine este defectă, motorul va funcționa cu mai puține injectoare, ceea ce îi va diminua puterea. Poți înlocui o bobină de inducție destul de simplu acasă, dar să nu uiți că acest lucru implică și curent de înaltă tensiune, prin urmare trebuie să deconectezi bateria înainte de a începe.

Bujiile și cablurile. Bujiile le găsiți în capul fiecărui cilindru. Cu timpul acestea se uzează, iar motorul începe să dea rateuri, să accelereze mai slab și să consume mai mult combustibil. Bujiile de calitate au o durată de viață mai lungă, întrucât electrodul se arde mai greu, oferind și o scânteie mai bună. Nu este complicat de schimbat bujiile, dar îți va lua cel puțin o oră și vei avea nevoie de câteva instrumente specifice: o cheie de cuplu, o cheie cu clichet, chiuloasă de bujie și indicator de decalaj.

Bujiile incandescente. Spre deosebire de mașinile pe benzină, cele cu diesel au bujii incandescente, folosite pentru a încălzi aerul în cilindri pe vreme rece. Dacă mașina emite un fum negru, ar fi bine să le verifici starea. Poți schimba bujiile incandescente și singur, dar asigură-te că ai piesele compatibile și o cheie de cuplu la îndemână.

 

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui Comunicat de Presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația TLnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe TLnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*